Monday, April 26, 2010

PERCUBAAN PERTAMA DAN KISAH SEJARAH.

Alhamdulillah....hari ni merupakan hari pertama percubaan menggunakan mesin tetas Abg Bidin. Atas sedikit masalah teknikal, semalam Abg Bidin pun dah datang repair dan buat masa nie ia berfungsi sebaiknya. Hari nie je aku dah masukkan 10 biji telur ayam baka sabung ngan kampung ori. Harap2 okey la. Kalau tengok pada baka sebelum ni yg ditetaskan oleh ibu, cantik je. Pembeli pun belum ada yg merungut bagi tau anak ayam mati dalam jangka masa sebulan selepas beli.

Kadang-kadang bila tiba waktu muhasabah diri,memikir juga untung ke bidang yg aku ceburkan ni. Tapi bila fikir balik dalam2 baru nampak perkembangannya. Kalau dulu ibu sikit je,sekarang dah bertambah. Kalau dulu orang tak kenal pun Angahzul, sekarang kat Raub ni ada juga dah yang kenal ngan ayamkg Angahzul. Kalau dulu harapkan ibu ayam je mengeram,sekarang ni dah ada mesin tetas ayam sendiri. Patut la hasil jualan tak berapa nampak. Rupa2nye buat rolling beli baka ngan barangan keperluan ayam.

Setakat ni pasaran aku pun sekitar Raub je. Jual pada individu. Nak masuk restoran pun, kuasa membeli tak kuat. Cuma ada 1 je kedai yang menjual masakan ayam kg. Disebabkan oleh hal ni la maka aku lebih memberi tumpuan pada jualan anak ayam berbanding pembesaran ayam.Tapi dalam masa yang sama aku order juga ayam kampung kacuk untuk penuhi permintaan individu yang aku cerita di atas tadi.

Waktu mula2 berjinak ngan ayam kacuk ni, mcm2 jenis ayam kacuk aku jumpe. Tapi kebiasaannye ayam kacuk Perak. Memang susah nak jual. Terlalu senang untuk nampak perbezaannya. Kaki besar,tinggi pastu badan panjang. Cina pun taknak beli walau sekor. Masa tu aku rasa mcm nak putus asa dah. Tapi berkat sabar dapt juga aku jual ckit2. Sekarang ni baru la terasa okey ckit. Dah jumpe ngan pengeluar baka Kedah. Ayam betina dia hampir sama ngan ayam kg ori. Pun ada yg cantik boleh buat ibu.

Orang lain bela lebih kurang 2 1/2 bulan dah boleh jual. Aku pulak bela 3/4 bulan baru boleh jual. Tapi makanan yg aku bagi jagung dan lebihan nasi dari kedai makan sahaja. Ternakan pun aku lepas bebas hujung minggu. Jadi rasa daging ayam kacuk aku hampir menyamai dgn rasa ayam kg ori.Maklum la pasaran pada individu, jadi rasa daging kena la jaga. Untung ckit takpe janji market ada.

Hari sabtu(24/4/10) dulu pun dah ada cina yg berani beli 9 ekor sekali gus. Harap2 dia datang la lagi membeli. Dapat gak aku luaskan lagi pasaran.

Semoga kita (penternak ayam kg) berjaya dgn bidang yg diceburi dan diberkati oleh Allah hendaknye.

No comments:

Post a Comment